Gezondheid!

02.01.2018

Wat is goed voor je gezondheid? Deze vraag krijg ik vaak als personal trainer. De een kampt met overgewicht en de ander heeft moeite om de juiste levensstijl te vinden of behouden. Misschien wil jij graag meer energie hebben of je fitter en vitaler voelen. Met het nieuwe jaar in het vooruitzicht is het tijd om onze goede voornemens weer op een rijtje te zetten. En dit zet ons aan het denken over de gezondheid van onszelf én van degenen die ons lief zijn. Maar wat is het eigenlijk, gezondheid?

Volgens de WHO (World Health Organisation) is gezondheid is een toestand van volledig fysiek, geestelijk en sociaal wel bevinden en is niet louter het ontbreken van ziekte of gebrek. Dan vraag ik mij af, is dit wel haalbaar? Ik kan mij beter vinden in de meer dynamische opvatting van onderzoekster Machteld Huber. Zij ziet gezondheid als het vermogen je aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven. Wat betekent dit voor jou, in je dagelijkse leven dat bol staat van keuzes, uitdagingen en overlevingsstrategieën?

Ik reik je graag een aantal handvatten aan, om je te helpen bij deze uitdaging:

  • Beweeg minimaal 3x per week en combineer kracht en duurtraining. Laat die auto wat vaker staan en ga lekker wandelen of pak de fiets.
  • Ontspan! Zet ruim voor het slapen je tv, laptop en smartphone uit zodat je hoofd alvast tot rust komt en zorg dat je voldoende slaap krijgt.
  • Eet je twee stuks fruit met schil, pas op met alcohol en ohja, stop met roken. Nu.
  • Loop lekker met een boog om doe schijf van 5 heen. Vermijd koolhydraten, zoals brood en pasta, en wees voorzichtig met (verborgen) dierlijke vetten, suikers en zout.
  • Eet bergen groente, voldoende eiwitten en goede vetten in de vorm van haring, makreel, olijfolie en avocado.
  • Ga lekker naar buiten. Laat dat daglicht op je huid vallen, want je weerstand vliegt omhoog door de aanmaak van vitamine D.

En onthoud: jij kent je eigen lichaam het beste en bent daarom zelf de beste gezondheidsgoeroe. Als je goed contact met je lijf hebt, weet je als je iets eet of drinkt eigenlijk al bij het kauwen of slikken, of je je lijf een plezier doet of het stiekem een beetje aan het pesten bent. Ik kan je geen beter advies geven dan om weer goed in contact te komen met je lijf. En als je daar een duwtje in de rug bij nodig hebt, wees dan dapper en vraag om hulp.

Voor nu wens ik jou en je naasten alvast een heel gezond 2018 vol beweging!

Met vitale groeten,
Peter van Buijtene
Personal Trainer bij Personalsbest

auteur Peter van Buijtene

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen